Lästips om dyslexi och språkutveckling
Här har vi valt ut böcker och annat material som fungerar bra som komplement och fördjupning till Kod-Knäckarnas eget. Materialet belyser läs- och skrivsvårigheter från olika synvinklar och ger råd om hur man stimulerar den tidiga språk- och läsutvecklingen.
”Smart start” ger konkreta råd till föräldrar och lärare i mötet med barn som har svårt att komma igång med läsningen. Du får basfakta och enkla tips på hur man upptäcker och stöttar dessa barn.
Initiativtagare till boken är Louise Belfrage, Kod-Knäckarnas grundare och ordförande. ”Smart start” är en vidareutveckling av broschyren ”Föräldrar – en resurs för sina barn”. Boken innehåller också en forskningsöversikt, samt pedagogiska råd som får direkt effekt i vardagen.
Den ingår i Natur och Kulturs serie Lärpocket. Ingvar Lundberg har t.ex. skrivit delarna: ”Alla kan lära sig läsa och skriva” och ”Konsten att läsa faktatexter”.
Andersson, Bodil, Belfrage, Louise och Sjölund, Eva, Smart start vid lässvårigheter och dyslexi (2006). Finns att beställa för lärare och pedagoger på Natur och Kultur. För privatpersoner finns boken att beställa i bokhandeln eller via nätet.
Lästräning med föräldrar
”Steg för steg” är ett pedagogiskt lästräningsmaterial för barn i förskole – och lågstadieåldern. Materialet är särskilt utvecklat för barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter/dyslexi eller behöver extra lästräning för att hålla jämna steg med eleverna inom åldersgruppen.”Ett gott inlärningsklimat där den vuxne ser, förstärker och uppmuntrar barnets framsteg ger möjligheter och en tydlig struktur förhindrar misslyckanden. Att läsa är roligt! De goda ringarna blir fler och utvidgas. Barnet känner sig duktigt och växer och lusten att läsa tar överhand. Samtidigt kostar det på att lära sig. Det handlar om ansträngning, mental energi, uppmärksamhet och koncentration, men vinsten är obetalbar.”
Marx, Elisabeth (2019) Steg för steg finns att beställa på Funka mera som har ett brett spektrum av pedagogiska verktyg - för alla, skolor och föräldrar. Ladda hem ett produktblad här.
Jämna steg är ett pedagogiskt lästräningsmaterial med fokus på barn i åldrarna 6-8 år.
Materialet är särskilt utvecklat för barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter/dyslexi eller behöver extra lästräning för att hålla jämna steg med med sina klasskamrater.
Varje moment avslutas med övningar i arbetsboken som innehåller både skol- och hemuppgifter. Efter varje hemuppgift kan föräldrarna notera i en kommentarsruta hur arbetet fortskridit. Vad har fungerat? Har någon uppgift varit för svår? Behövs mer träning innan nästa ljud presenteras?
Hemuppgifterna är till för att kort repetera och befästa genomgångna moment, enligt tesen "Skolan lär ut - hemmet befäster". Den kontinuerliga dialogen mellan hem och skola är A och O för en lyckad läsutveckling.
Marx, Elisabeth Jämna steg, Individuell lästräning för elever i förskoleklass och lågstadiet (2019). Hogrefe
Eklöf, E & Kristensson, J. Assisterande teknik och lärverktyg (2021). Natur & Kultur
Bjar, Louise och Frylmark, Astrid, Barn läser och skriver (2009). Studentlitteratur.
Bjar, Louise och Liberg, Caroline, Barn utvecklar sitt språk (2003). Studentlitteratur.
Blomqvist, Clarissa och Wood, Anki, Läs- och skrivundervisning som fungerar. Intervjuer med lärare (2006). Natur och Kultur.
FDB (Föräldraföreningen för dyslektiska barn) LÄSK-pärmen – information om läs- och skrivsvårigheter och dyslexi som tar upp kartläggning, åtgärdsprogram, engelskundervisning, betygsättning, arbetsminne med mera och ger tips både för undervisning och läxläsning. FDB.
Lagercrantz, Hugo, Hjärnbrus: Om utvecklingen av den nyfikna hjärnan och medvetandet (2013). Carlssons.
Lagercrantz, Hugo, I barnets hjärna (2012). Riviera förlag.
Lagerström, Ann, Knäck Koden – en hoppfull bok om dyslexi (2011). Bertil Hults pris.
Ljungström, Viveka, Hansson, Catharina, Boken om läsning: en handbok om barns språk- och läsutveckling (2006). Barnens bokklubb
Lundberg, Ingvar, Alla kan lära sig läsa och skriva (2006). Natur och Kultur.
Lundberg, Ingvar, Bornholmsmodellen. Vägen till läsning. Språklekar i förskoleklass(2007). Natur och Kultur.
Lundberg, Ingvar, Konsten att läsa faktatexter (2006). Natur och Kultur.
Lundberg, Ingvar och Herrlin, Katarina, God läsutveckling. Kartläggning och övningar (2005). Natur och Kultur.
Lundberg, Ingvar, Läsningens psykologi och pedagogik (2010). Natur och Kultur.
Lundberg, Ingvar och Sterner, Görel, Före Bornholm, Språklekar i förskolan (2010). Natur och Kultur.
Lundberg, Ingvar och Sterner, Görel, Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren – Hur hänger de ihop? (2006). Natur och Kultur.
Lundgren, Torbjörn och Ohlis, Karin, Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter (2003). FMLS.
Melin, Lars, Lisa lär läsa (1996). Studentlitteratur på bibliotek.
Stadler, Ester, Dyslexi (1994). Studentlitteratur på bibliotek.
Westerlund, Monica och Segnestam, Ylva, Ett rikt språk (1988). Almqvist & Wiksell. (Endast för utlåning på bibliotek)
Westerlund , Monica, Barn i början – Språkutveckling i förskoleåldern (2009). Natur och Kultur.
Vetenskapliga texter om dyslexi
Om du vill fördjupa dig i forskning om dyslexi och läs- och skrivsvårigheter finns en mängd böcker, artiklar och rapporter. Här tipsar vi om några av dem.
von Euler, Curt, Dyslexi i belysning av forskning inom lingvistik, psykologi, genetik och neurologi (2001). Artikel skriven för projektet ”Språka loss”.
Flera språk – fler möjligheter. Sammanfattning och förslag (2003). Rapport från Skolverket, nr 03:789.
Holmberg, Malin, Engelska för dyslektiker (2001). Artikel skriven för projektet ”Språka loss”.
Holmberg, Malin, HELP – for dyslexics (Holmberg English Learning Program)(2004). Specialpedagogiska institutet Läromedel, Göteborg.
Kere, Juha och Finer, David, Dyslexi: stavfel i generna (2008). Karolinska Institutet University Press.
Myrberg, Mats, Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. En forskningsöversikt (2001). Skolverket.
Myrberg, Mats, Dyslexi en kunskapsöversikt (2007). Vetenskapsrådets rapportserie 2:2007.